MusikOfotoautomaten - Folkmusik / Visa....Kvinnliga artister

I MusikOfotoautomaten hos Pialotta i dag är temat Folkmusik / Visor av kvinnliga artister. Dessa visor är skatter som är viktiga att bevara.
Eftersom jag inte har något skivomslag med de artister jag har valt får bilderna nedan symbolisera ett skrin med skatter och gamla låtar är som pärlor, de behåller sin glans.:)
            

Jag minns att jag lyssnade på jämmer och eländesvisorna när jag var rätt liten och grät till dom. Det var Maritza Horn som sjöng dom. När jag sökte på hennes namn hittade jag detta:


Minna Jonsson skriver söndag 17 februari 2008 följande
om
Maritza Horn

Undrar ni liksom jag gjorde, var Maritza Horn tog vägen? Ni minns väl henne? Hon släppte en skiva 1978 som hette ”Jämmer och Elände”, en skiva med skillingtryck. Min mamma hade den skivan och jag minns att jag älskade den, trots sin sorglighet eller kanske just på grund av den. Jag fick aldrig nog av att höra om den lilla flickan på lasarettet, Drinkarflickan, barnet som somnade in och tjuvarnas konung. Eller Lejonbruden som var min absoluta favorit. Det var inte direkt någon av visorna som slutade lyckligt. Men jag tyckte om henne, hennes speciella röst i knastret från LP-skivan. Jag undrade vad det blev av henne och bestämde mig för att undersöka saken närmre.

I Wikipedia står det att hon gav ut en samlingsskiva 2000 och att hon är med i en grupp som heter Mynta. De är tydligen en av Sveriges mest etablerade jazzgrupper. Jag är inte så insatt i Jazz men jag tror att den här gruppen tåls att kolla upp. Hennes röst gör att den tåls att kolla upp. Jag återkommer om det. 



Tar med en låt som jag älskar av Leonard Cohen och den sjungs här av Molly Sandén. Hon är verkligen en duktig artist trots att hon är så ung.
Vet inte om detta kan kallas visa men tror att det är "snubblande nära.":)



Här hos MusikOfotoautomaten hittar du fler visor och kvinnliga artister

Kommentarer
Postat av: Pialotta

Visa, ballad.. välj det du vill.. jag är inte så kräsen.. teman ska va roliga och inte en massa regler hit o dit. Molly gör Cohens låt jättebra:) Marizza Horn är så bra och hennes dotter går i hennes fotspår:)

Ha de gott.. nu ska jag lägga in länken i Linky.. för det har du inte gjort;)

2010-04-23 @ 18:39:52
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Misswhatsit

Tack Pialotta för att du la in länken! Telefonen har ringt medan jag skulle lägga in den så jag lyckades inte koncentrera mig och till slut lyckades jag så det blev dubbelt. Sorry!:)

2010-04-23 @ 19:28:24
Postat av: Monica o Jacob

Maritza Horn var ju poppis ett tag har också funderat på vart hon tog vägen.Kommer ihåg den ledsamma lasarettsvisan.

Fin visa.

Ha en skön fredagkväll

Postat av: Camilla "Lillagul"

Tjenixen !

Ja den där Lasarettsvisan kommer jag allt ihåg.

Fin version på Hallelujah med Molly Sanden :)

Trevlig helg !

2010-04-23 @ 21:48:35
URL: http://camillalillagul.blogspot.com
Postat av: Helena

Leonard Cohen var min favorit för 30 år sedan och jag tror jag hade alla han skivor. Hallelujah, har jag sjungit med i många gånger:) Tyvärr fick inte skivorna följa mig, på min väg:) Molly Sandén är däremot ny för mig men hon har en fantastiskt fin röst. Ja som du sa, för att vara så ung.



Maritza Horn, känner jag också till och hon har en speciell röst.



Tycker det här är riktigt roligt, med musikteman. Och jag börjar äntligen lära mig hur allt ska gå till. Inte så lätt i början, men jag är en som aldrig ger mig, innan jag förstår:)

Postat av: Marie-Louise

Underbart med Maritza Horn, hon var/är en underbar musiker. Jag kan nämna att jag på sena 80-talet drog in kabel-tv i hennes lägenhet och då minns jag att det fanns massa fina bilder på hennes babymage på väggarna. Det var säkert Melissa som låg i den magen. =) Melissa är en favorit för mig just nu. Men Molly är en fantastisk artist hon med, så ung och så fin röst. Den här versionen har även EMD sjungit in. Den är med på deras julskiva. Väldigt fint det också. Ha en trevlig helg.

2010-04-23 @ 22:41:18
URL: http://mittvilorum.blogspot.com
Postat av: @nemonen

Vackert! Bra val på artister!

Postat av: Mia

Men vilka underbara val du har gjort!!! Härligt!!! :-))

2010-04-24 @ 07:08:35
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0