MusikOfotoautomaten - Ballader

Dagens tema hos Pialotta och MusikOfotoautomaten är BALLADER av kvinnliga artister.
Det finns många fantastiskt fina ballader att välja bland.


        

Mitt val faller på två rätt olika artister. 

På 80-talet lyssnade jag gärna till Marianne Faithful. Jag gillar hennes spruckna stämma och ofta lite sorgsna budskap. 
Alla kan vi väl någon gång i livet fråga oss om allt blev som man tänkt sig.  
Jag hade en period när jag funderade på om mitt liv inte skulle innehålla mer substans än det gjorde då. Resultatet blev att jag sökte en ny utbildning och bytte arbetsområde. Familjelivet var det inget fel på, men man kan behöva lite stimulans utanför det.
 
Susanne Alfvengren är en annan kvinnlig artist som jag beundrar. Hon har en vacker sångröst och känns väldigt "jordnära."
Hennes låt, "Allt mellan himmel och jord," beskriver också svängningar i livets skeenden.

Marianne Faithfull, född 29 december 1946 i Hampstead, London, är en brittisk sångerska och skådespelerska med österrikisk bakgrund.

Marianne Faithfull slog igenom 1964 med Stones-låten "As Tears Go By". Hon följde upp den med tre stora hits till, "Summer Nights", "Come and stay with me" och "This Little Bird", båda 1965. Hon var vid denna tid även privat bekant med Stones, framför allt Mick Jagger. I början av 1970-talet gick hon ner sig djupt i drogmissbruk, hon var under något år hemlös och det dröjde till slutet av årtiondet innan hon började släppa musik på allvar igen. Albumet Broken English 1979 med sina ödsliga och trotsiga sånger om nedbrutna kvinnoöden blev en kritikersuccé, låg väl i fas med den tidiga syntpopen (Ultravox, Visage) och etablerade henne som artist med en helt ny egenart; hon har sedan dess regelbundet gjort skivor och turnerat. 1997 gjorde hon låten The Memory Remains med Metallica som är med på albumet Reload.

Mariann Faithful, Lucy Jordan


Susanne Irene Alfvengren
, född 12 februari 1959 i Visby, är en svensk sångerska, artist och sångtextförfattare.

Efter vårdutbildning var hon anställd på Visby lasarett 1978-1980 och 1981-1985, på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm 1980-1981 och blev därefter engagerad vid Bryggeriteatern i Visby 1982-1984.

Alfvengren slog igenom 1984, med låten Magneter. 1984 hade hon även en hit med låten "När vi rör varann" ("Sometimes When We Touch"). Detta följdes av några svensktoppsframgångar under de följande åren, bland annat duetten Som stormen river öppet hav (1987) med Mikael Rickfors, innan hon försvann ut ur rampljuset. Hennes låtar karaktäriserades främst av mjuk gitarrbaserad visaktig pop. Hon har givit ut 9 skivor, den senaste en samling Nakna mellan himmel och jord (2002).

Alfvengren hade en mindre roll i långfilmen PS Sista sommaren (1988).

Susanne Alfengren har även åren 1985/1986 fått spela in sin version av låten "Macken", skriven av Claes Eriksson - som sedan blev den kulturförklarade TV-serien gjord av Galenskaparna och After Shave (Claes Eriksson, Anders Eriksson, Peter Rangmar, Per Fritzell, Kerstin Granlund, Jan Rippe och Knut Agnred) Susanne Alfengrens låt spelas som intro i del 2 i TV-serien.

Susanne Alfvengren medverkade även i den svenska Melodifestivalen 2009 med melodin Du är älskad där du går, som dock slogs ut från deltävling 4 i Malmö Arena den 28 februari 2009.


Susanne Alvengren, Allt mellan himmel och jord






Här hittar du fler BALLADER


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Oki ha en bra dag!

2010-08-27 @ 15:37:15
URL: http://lillbeckan.blogg.se/
Postat av: foto CHIP - Birgitta

Bra val du gjort och med trevlig info om artisterna - bravo!

Jag lyssnar och njuter. Marianne F ska jag leta låtar av på Spotify nu :)

Ha en skön fredagskväll!

Postat av: Pialotta

Marianne Faithful.. en underbar sångerska som jag gillade/gillar mycket.. hennes just lite spruckna röst som du skriver:))))))

Susanne A och en favorit.. har några av hennes låtar på CD oxså. Hon berör verkligen oxså med sina texter och sin gotlänska:)



Helt klart ett bra inlägg med info om artisterna oxså.. hos mig kan man klicka in för att läsa mer om mina val:)



Ha de gott o trevlig fredag/Pialotta

Postat av: Pialotta igen

Det är så fint med jukeboxen, då jag som några andra medbloggare kan ta del av musik och få inspiration.. som Marianne F.. jag skickade upp den på min Facebooksida direkt:)

Postat av: Anette

Ett bra val kan jag ärligt säga om Marianne - eftersom jag har valt samma;-) Visst är det bra!



Susanne Alfvengren, ja just det.Hon var ju bra! Jag hade glömt bort henne.En härlig röst har hon.



/Anette

Postat av: Lena

Två fina låtar. Marianne Faithfull lyssnade även jag till förr. Susanne Alfvengren har även hon gjort några fina låtar.

2010-08-28 @ 11:09:18
URL: http://blogg.aftonbladet.se/artan
Postat av: Monica o Jacob

Härligt med Marianne F vilken röst och låten lyssnade jag på häromdagen har den på vinyl, man är ju lite stenålders hihi

Alfvengren är också bra, dock inte riktigt i samma klass som den första.

Ha en skön lördagkväll;-)

Postat av: Mia

Mmmmm...ryser, men av vällust...underbara sånger och artister!

2010-08-28 @ 16:20:36
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Camilla "Lillagul"

The ballad of Lucy Jordan är ju bara såå bra !!!

Det hade jag nästan glömt :)

Susann Alvengren är en bra artist hon också :)

Tackar för kommentaren hos mig !

Här krånglar bredbandet till o från så det har inte varit så lätt att tassa runt o kika o kommentera dom senaste dagarna precis :(

2010-08-29 @ 08:40:26
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0