Allt är relativt

Under den gångna veckan har jag varit på utbildning angående hur man ska tänka i en stor organisationsförändring.
Från att ha levt i en värld av planering utifrån prioriteringsordningar och etik ska vi nu bli intraprenad och tänka i termer av buisness. Det är den största förändringen inom mitt gebit någonsin. (Och då har jag hunnit delta i ganska många genom åren).
Här kan du läsa om fritt hälsoval i Västerbotten

Det är en rejäl utmaning att lyckas motivera alla medarbetare att helt tänka i nya banor. Förberedelserna har pågått under 2009 så alla har haft möjlighet att sätta sig in i de olika frågeställningarna. Men det är inte så lätt ändå att lyckas ställa om tankebanorna.

Etik och kvalitet är fortfarande viktiga frågor och det är nog inte så dumt att ha kvar en riktig portion med sunt bondförnuft.

Som den borna och ibland besläktade själ med Don Quijote jag är, ( här kan du läsa om hur han slåss mot väderkvarnar), tror jag att om jag vevar mot väderkvarnen kommer allt att lösa sig. Det har nämligen alltid gjort det hittills i mitt liv. Visst går man ibland på en mina men det mesta ordnar sig till slut. Jag har nog haft mer tur och förhoppningsvis mer vett än Don Quijote, men ibland kan ju optimism betraktas med en viss skepsis.:)

När man ser alla katastrofer som händer i världen, den senaste nu på Haiti inser man att allt är relativt. Det finns alltid någon som har det bättre och någon som har det sämre än en själv.
Jämför man med Haiti så är våra problem trots allt små. Så det är bara att kämpa på. Jag läste väldigt tänkvära ord i en blogg idag. "Om livet känns surt, be om socker."

Man får hoppas man inte blir som i Veronica di Maggios låt i alla fall. Den kan du lyssna på här. 

Min filosofi är trots allt: Allting är relativt och allting ordnar sig till slut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0