Musik & Foto / Cornelis Wreeswijk

I dagens Musik & Foto hos Pialotta handlar det om Cornelis Wreeswijk.



Cornelis hade "många strängar på sin lyra,"och en fantastisk musikalisk ådra som har resulterat i många bra låtar.
Hans liv bestod av ständiga upp och nedgångar och han lyckades förmedla det i sin musik. Hans låtar kunde vara allt mellan smäktande och vackra till riktigt satiriska och han kommenterade ofta orättvisorna i samhället.

Mitt första bidrag blir ,"Veronica," en ballad Cornelis sjunger på sitt modersmål. En mjuk och vacker sång.

Andra låten, "Jag hade en gång en båt," sjunger han med Ann-Louise Hansson. Den lyssnade jag ofta till när den var som mest i ropet.

Det sista inlägget handlar om folks falskhet. Tyvärr är det väl inte helt ovanligt i dagens samhälle heller.




 




Här  hos Pialotta hittar du mer musik med Cornelis

Kommentarer
Postat av: Camilla "Lillagul"

Tjingeling !

Favoriten bland dina blir Jag hade en gång en båt :)

Ja jisses vad den mannen gjorde många bra låtar !!!

2010-11-13 @ 14:09:25
URL: http://camillalillagul.blogspot.com
Postat av: Lena

Jättebra låtval. Låten Veronica har jag lyssnat väldigt lite på kan jag konstatera.

2010-11-13 @ 16:00:53
URL: http://blogg.aftonbladet.se/artan
Postat av: Monica o Jacob

Så gott som allt han gjorde gillar ja, så alla dina bidrag blir favorit;-)

Ha en skön lördagkväll;-)

Postat av: MarySaintMary

Kul med en låt på holländska! Vi satt faktiskt och diskuterade det vid middagsbordet förut, att det skulle vara kul att höra Corelis på hans modersmål nån gång.

2010-11-13 @ 18:21:16
URL: http://marysaintmary.wordpress.com/
Postat av: Pialotta

Ja han var en verkligt omväxlande man både i musiken och o livet .. Hans låtar minns jag med glädje.. lyssnade på alla dina låtar en tid för länge sedan .. nu blir det inte så ofta, men jag har en gedigen cd-samling i cd-hyllan med godbitar:) Nu är han i allra högsta grad populär igen genom filmen.. Hörde Jack och Cajsa-Stina idag .. först trodde jag det var Cornelis.. väldigt lika i rösterna nu.. som de inte var förr.

Ku att höra Veronika på hans modersmål:)

Ha de fint

2010-11-13 @ 23:40:29
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Erik "Semlan"

Sköna låtar av Cornelis Vreeswijk. Bra val. Jag gillar "Sjuttonde balladen" mycket. Som du skriver i inlägget, den gäller lika bra idag som när Cornelis skrev den.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0