MusikOfotoautomaten - 70-talsmusik

Ett inspirerande tema igen i MusikOfotoautomaten hos Pialotta. Det handlar om 70-talsmusik.


1970-talet

Vietnamkriget var en av de största konflikterna under kalla kriget.
Discomusiken slog igenom vid decenniet slut.
Sex Pistols var ett av många band då punkrocken slog igenom vid decenniets slut.

Oljekrisen 1973 och den följande lågkonjunkturen präglade decenniet. Vänsterrörelsen var stark i många länder och en annan rörelse som växte sig stark var miljörörelsen. Inom populärmusiken var disco populärt. Svenska ABBA och australiska The Bee Gees var två stora popgrupper. Punkrocken var en ny stil inom rockmusik, som protesterade mot samhället. En annan proteströrelse inom musik var progg. I Norden växte sig även dansbandskulturen stark. Detta enligt Wikipedia.

Det var en härlig tid och det hände mycket i livet under 70-talet. Musiken var en stor del av tillvaron.
Jag har valt låtar som jag ofta lyssnade till då. Det blev en ganska blandad kompott.  Jag blir lite nostalgisk när jag blickar tillbaka.:)
 

Elvis, You are always on my mind

>
Dr Hook, Sylvias mother



Manfred Mann, Davy´s on the road again



Michael Jackson och Jackson Five, Rockin Robin



David Bowie, Starman



Smokie, Lay back in the arms of someone



Cat Stevens, Can´t keep it in





Här hittar du mer 70-talsmusik


Kommentarer
Postat av: Lena

Superhärliga låtar du hittat.Låtarna med Dr Hook och Smokie är så himla bra,

2010-09-03 @ 19:30:58
URL: http://blogg.aftonbladet.se/artan
Postat av: Pialotta

Cat Stevens.. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm å bra den är:)

70-talsmusiken har något visst, då det var så många musikstilar.. Proggen var stor och protestmusik härjade visst.. Härlig tid som vi fick uppleva:)

Ha de fint.. jag kan knappast aldrig dansa ut från You Tube när jag väl fastnat där:)

Jag skickar upp ganska så mycket till facebook oxså:)

Ha en skön helg.

Postat av: Misswhatsit

Min dator strular och kastar ut mig hela tiden.:( Om någon fått flera kommentarer ber jag om ursäkt.

Jag har som tur är kunnat lyssna på alla fina låtar. Det är bara när ska skriva kommentarer den inte vill vara med.

Trevlig helg!

2010-09-03 @ 20:20:11
Postat av: Monica o Jacob

Vilket härligt låtval, riktigt drömmer mej bort i tiden;-)Cat Stevens var ju något av en idol innan han blev religiös i överkant och bara försvann, synd han hade nog mycket kvar att ge.

Ha en trevlig helg;-)

Ps Gillade aldrig discokulorna ;-)Ds

Postat av: Mia

Det är inte bara du som blir nostalgisk...även om jag inte lyssnade så mycket på musik då, så känner jag lite ståpäls inför Cat Stevens och Smokie...mmm, så är det L

2010-09-04 @ 09:41:16
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Erik "Semlan"

Gillar din text i början. Smart, för många bloggare har nog inte så bra koll på hur det var då, på 70-talet. Manfred Manns Earth Band, det var en skön grupp, härlig låt. Jag såg dem på Opopoppa på Skansen. Mer eller mindre bodde där några somrar. :-) Cat Stevens sedan, då på 70-talet gjorde han många sköna låtar. Så har du med en av mina stora favoriter David Bowie. Jag glömde helt bort honom, precis som Manfred Mann. Sicken tur att du valde de låtar du gjorde. :-) Härlig samling låtar du bjuder på!

Postat av: Angelica

70-talet bjuder verkligen på en hel del härlig musik! (även fast jag är född alldeles för sent för den så gillar jag det) .. Tänker omedelbart på all disco typ Boney M, Anita Ward & Amii Stewart. Ett härligt gäng låtar du plockat fram! :)

2010-10-08 @ 11:51:24
URL: http://angelicats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0