Musik & foto - Musiker som har gått ur tiden, men som vi fortfarande minns

Hos Pialotta är det dags för en ny omgång av Musik & Foto.

Temat för veckan ..
Musiker som gått ur tiden, men som vi fortfarande minns

som en stor musiker och favorit.

Cornelis hade jag ju som tema förra veckan, annars hade han platsat i detta sammanhang också.

Fred Åkerström var en populär vissångare på sin tid och jag gillar fortfarande att lyssna på honom.

På fotot nedan spelar Cornelis och Fred Åkerström tillsammans.

Fred Åkerström (mitten) med Cornelis Vreeswijk (vänster) och Gösta "Skepparen" Cervin på Vietnamdemonstration på Hötorget i Stockholm den 28 augusti 1965.

Fred Åkerström (ursprungligen Bo Gunnar Åkerström), född 27 januari 1937 och uppvuxen i Stockholm, död 9 augusti 1985 i Stockholm, var en svensk trubadur och textförfattare.

>


En annan av mina favoriter var och är Björn Afzelius. En mångfazetterad människa med en fantastisk musikalitet.

Björn Svante Afzelius
, född 27 januari 1947 i Hakarp, Huskvarna, Jönköpings län,[1] död 16 februari 1999 i Göteborg, var en svensk sångare, kompositör, textförfattare, romanförfattare och gitarrist, som sålt 2,5 miljoner album i Norden. Han var son till konstruktör Svante Afzelius och Ulla, född Petersson.



/>



Här hittar du andras inlägg


Kommentarer
Postat av: Anonym

kika gärna in på min blogg! :)

2011-04-01 @ 17:21:15
URL: http://franceaemelie.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Nu upptäcker jag genom din text att musikerna skulle ha gått ur tiden. Undrar hur jag läser egentligen!!??

Riktigt bra val har du gjort!

Tusen bitar bli min favorit här :)

2011-04-01 @ 17:38:51
URL: http://fotochip.blogspot.com/
Postat av: Lena

Fred Åkerström och Björn Afzelius är båda perfekta val för detta tema. Alla melodierna är så fina.

Ha en trevlig helg....Lena

Postat av: Pialotta

Björn var/är en av mina allra största favoriter då det gäller svensk musik.. har massor med både LP och CD med honom.. det fanns en tid, då jag nästan enbart lyssnade på honom.. texterna så sanna och så levande för mig då.. men platsar även nu I Tiden:)

Fred Åkerström gillade jag inte något vidare, men de låtar du valt är bra. Däremot Cornelis var/är en favorit.. såg du filmen som handlade om honom? jag gjorde det och mindes ett stycke Cornelis :)

Såg du Cat Stevens ikväll på Skavlans program?

Postat av: Anni

Fred och Cornelis - underbara visor! Jag reagerade som du och funderade på om man kunde länka till förra inlägget ;-)



Björn var också ett utmärkt val även om han aldrig tillhört mina favoriter.

Postat av: Monica o Jacob

Åh vilka minnen man har av Jag ger dej min morgon med Fred, hela dagen är räddad:-)

Ha en skön helg;-)

Postat av: Erik "Semlan"

Fred Åkerström och Cornelis, ja det var väl holländaren som fick in Fred till producenten Burman på Metronome. De var väl inte vänner hela tiden, men törstiga var de ju bägge två. ;-)

Åkerströms tolkningar av Bellman tillhör mina favoriter.

Afzelius var som Ted Gärdestad, inget jag själv lyssnade så mycket på i unga år, men jag märkte ju att tjejer gillade dem. Så därför skaffade jag musik att "kramas till" så att brudarna trivdes i mitt killrum. :-)

Senare har jag börjat uppskatta den musiken också. Det var mest brittisk och amerikansk musik då (när proggen var stor) för mig.

Kul att du börjat hitta favoriter inom jazzen. Där finns så mycket bra, nästan svårt att finna sina favoriter...

Ha en fortsatt skön helg.

Postat av: Camilla "Lillagul"

Fred Åkerström har jag aldrig lärt mig gilla men Björn Afzelius däremot gillar jag skarpt :)

Tackar för kommentaren hos mig !

Kul att du gillade Dio :)

2011-04-02 @ 14:11:55
URL: http://camillalillagul.blogspot.com
Postat av: Mia

Två verkliga favoriter...

"Jag ger dig min morgon" hade min yngste son skickat till mig på mejlen en morron när jag vaknade...Då hade vi 50 mil mellan oss och jag grät av lycka...

2011-04-03 @ 18:21:20
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Signe

Jag måste säga att jag till 100% diggar din sida. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2011-07-13 @ 02:12:21
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0